לגבי תיוג תוך כדי כתיבה הספרדים לא נוהגים בזה, והגם שיש מעלה בזה אף לאשכנזים הסת"ם נחשב מהודר אם תייג לאחר כתיבה
לעצם הענין הרב מועלם מתיר לכתח ללא שום חשש כל עוד הדיו ללא חשש איסור,
לגבי הברזל כללית דעתו שאין שום איסור גם בקולמוס נירוסטה (לא ברזל ממש) אע"פ שיש חולקים מ"מ לא דיברו על תיוג ולא על הברזל של הרפידוגרף כי הוא שונה ואינו חוקק, יש רק טעם אחד בברזל ששייך בריפדוגרף זה לא תניף עליהם ברזל ולשיטות שהתג אינו מן החיוב אין חשש, דרך אגב ציפורן ברזל שמתייגים איתה בדיו רגיל מדין החקיקה היא יותר חמורה כי היא חוקקת כשמתמעט הדיו.
הרב וואזנר והרב קליין כתבו מכתב שלא היה דעתם נוחה כלל ברפידוגרף ושם דיברו על בעיית הדיו ולא על בעיית הברזל, ולכן אם אתה ממלא ברפידוגרף דיו של דיוחנן לרפידוגרף אז גם הם מתירים ללא שום חשש.
מ"מ ודאי שעדיף ומהודר לתייג בנוצה.
|